Samen werken aan een optimaal resultaat Maak een afspraak

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Het bemachtigen van een hoge plek in de zoekmachines speelt tegenwoordig een belangrijke rol in de online marketing van veel bedrijven. Om dit doel te bereiken, heb je vandaag de dag verschillende mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld een plek in de zoekmachines kopen. Binnen de marketingwereld staat dit ook wel bekend als Search Engine Advertising (SEA). Er is echter ook een mogelijkheid om zonder kosten hoog in de resultaten te komen. Hoe? Door je te richten op Search Engine Optimization (SEO), ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie. Hieronder leggen wij jou precies uit hoe deze online marketingtechniek werkt.

De basis van SEO

Door SEO toe te passen op de website van jouw onderneming of organisatie, optimaliseer je deze voor zoekmachines. Geregeld horen wij verhalen van mensen die denken dat SEO uitsluitend van toepassing is op de teksten op een website. De content is inderdaad een belangrijk onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie, maar er is meer. Zo moet jouw site bijvoorbeeld ook technisch in orde zijn. Is dit niet het geval? Dan kan een zoekmachine jouw site mogelijk niet eens vinden, ook al zijn de teksten nog zo goed geoptimaliseerd. Ook het aantal links naar jouw site zorgt voor een hogere plek in de zoekmachines. Hoe vaker er naar jouw site verwezen wordt, des te belangrijker acht een zoekmachine deze site. En dat resulteert automatisch in een hogere positie. Zorg vooral ook dat je actief bent op sociale media of aandacht besteedt aan social media marketing. Dergelijke platformen spelen tegenwoordig namelijk ook een steeds grotere rol in SEO.

Doe onderzoek naar zoekwoorden

Nu je bekend bent met de basis van SEO, is het tijd om verder te kijken. Jij wilt jouw site natuurlijk zo snel mogelijk optimaliseren voor zoekmachines. Stort je echter nooit direct op de teksten. Voor je begint met schrijven moet je namelijk weten welke zoekwoorden in jouw branche belangrijk zijn. Je kunt er vast en zeker al heel wat opnoemen, maar onderzoek doen is nooit verkeerd. Vind je het lastig om zelf zoekwoorden te vinden? Maak dan gebruik van Google Adwords. Nadat jij hier een term hebt ingevoerd, krijg je een lijst met woorden waarop internetgebruikers veelvuldig zoeken. Dit maakt het een stuk makkelijker om geschikte zoekwoorden te bepalen voor jouw website. Ook via Google zelf kun jij echter zoekwoorden vinden. Google vult namelijk automatisch aan wanneer jij een term invoert. Op deze manier achterhaal je makkelijk en snel de woorden waar mensen veel naar zoeken.

Geef een zoekmachine hints

Om te bepalen waar een site over gaat, zet een zoekmachine bots in. Deze scannen onder meer de teksten die op een site staan. Omdat deze bots niet de gehele tekst lezen, is het belangrijk jouw zoekwoorden op strategische plekken in de tekst neer te zetten. Zo moet een zoekwoord bijvoorbeeld altijd in de kop van een artikel staan, evenals in de eerste alinea. Laat een zoekwoord ook terugkeren in een of meerdere tussenkopjes en noem hem ten slotte nog in de laatste zin van het artikel. Sommige mensen maken er een sport van om het zoekwoord zo vaak mogelijk in een tekst te noemen. Hierdoor denken zij nog sneller gevonden te worden. Jij kunt een zoekterm echter ook té vaak noemen. Dit werkt averechts. Wij raden aan om een zoektermdichtheid van 2 à 2,5 procent aan te houden. Op deze manier voorkom jij dat een zoekmachine jouw site als spam ziet. Waak er dus voor dat jij een zoekterm niet te vaak terug laat keren in een tekst.

Maak gebruik van links

We haalden eerder in deze tekst al aan dat het goed is voor jouw SEO wanneer er veel naar jouw site gelinkt wordt door andere sites (linkbuilding). Een zoekmachine bestempelt jouw site in dat geval als betrouwbaar en dit levert doorgaans een hogere positie op. Het gaat echter niet alleen om externe links. Zo is het bijvoorbeeld ook belangrijk om intern te linken. Je kunt bijvoorbeeld linken naar de contactpagina wanneer je op de homepage schrijft: ‘Neem contact met ons op’. Heb je een blog? Dan kun je de artikelen die hierop staan natuurlijk ook goed gebruiken om door te linken.

Meta-titel en meta-omschrijving

De meta-titel en meta-omschrijving maken eveneens deel uit van zoekmachineoptimalisatie. De kans is aanwezig dat jij nog niet eerder van deze termen gehoord hebt. Toch kom jij geregeld meta-titels en meta-omschrijvingen tegen. Bij een zoekopdracht in een zoekmachine krijg jij altijd een overzicht van sites te zien. Je ziet direct de titel van de site, de URL en een korte omschrijving. Dit zijn de meta-titel en meta-omschrijving. Op deze manier weet jij direct wat je op een site kunt verwachten. Om ervoor te zorgen dat jouw site nog beter gelezen wordt door een zoekmachine, is het verstandig hier ook zoekwoorden in te verwerken. Dit geldt zowel voor de meta-titel als de meta-omschrijving.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO en SEA zijn twee termen die op het eerste gezicht ook betrekkelijk veel op elkaar lijken. Ze zijn inderdaad beide van toepassing op de zoekmachines, maar toch verschillen ze behoorlijk van elkaar. Zo is SEO een online marketingtechniek om zonder kosten hoger in een zoekmachine te komen. Jij verwerft zodoende op een organische manier een hogere plek in een zoekmachine. Dit is bij SEA niet het geval. Hier betaal jij namelijk voor een hoge positie in een zoekmachine. Bovendien hoef jij voor SEA geen aanpassingen te doen aan jouw website. Dat is bij SEO wel het geval.

SEO uitbesteden aan Braboons

Wil jij jouw site optimaliseren voor zoekmachines? Dan moet je wel over de benodigde kennis beschikken. Na het lezen van dit artikel weet jij de basis, maar lang niet iedereen weet deze online marketingtechniek goed te implementeren. Zonde, want op die manier bereik jij nooit het gewenste doel van SEO. Wil je dit wel doen? Dan kun je ervoor kiezen om jouw site te laten optimaliseren voor zoekmachines door Braboons. Wij zijn namelijk gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie. Indien jij SEO uitbesteedt aan ons marketingbureau brengt dit natuurlijk wel kosten met zich mee. Maar je bent wel zeker van een geoptimaliseerde website voor zoekmachines. Wil jij zo snel mogelijk hoger in de zoekmachines komen met jouw site? Neem dan vandaag nog contact op met Braboons en we plannen direct een afspraak in!

CREATIE

Contactformulier Braboons

MEER WETEN?

© 2019 Braboons - Algemene voorwaarden - Privacyverklaring - Website door Trendo